Publicatie
Publication date
Beyond legislation: gaining insight into impact of raising the minimum legal drinking age.
Roodbeen, R.T.J. Beyond legislation: gaining insight into impact of raising the minimum legal drinking age. Tilburg: Tilburg University, 2021. 241 p. Proefschrift van de Tilburg University
Read online
Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het verhogen van de leeftijdsgrens voor alcohol de beoogde impact heeft: het alcoholgebruik van minderjarige jongeren gaat omlaag. Ook blijkt deze verhoging jongeren te beschermen tegen de negatieve gevolgen van het vroegtijdig beginnen met drinken op de korte en lange termijn.
Echter, ondanks dat meerdere landen en staten in de U.S.A. hun leeftijdsgrens verhoogd hebben, zijn minderjarigen nog steeds eenvoudig in staat om alcohol te verkrijgen en te drinken. Dit geeft aan dat de ffectiviteit van de leeftijdsgrens voor alcohol en het vermogen van deze maatregel om de beschikbaarheid van alcohol voor minderjarigen te verminderen niet optimaal is.
De beoogde effecten van de verhoging van de leeftijdsgrens (i.e., het alcoholgebruik en gerelateerde gevolgen hiervan voor minderjarige jongeren verminderen), zijn uitgebreid onderzocht. Echter, de mogelijke rol van de implementatie van de verhoging, met als kernelementen de naleving, handhaving en het draagvlak voor deze
maatregel, zijn tot nu toe nauwelijks onderzocht. Hetzelfde geldt voor de niet-beoogde impact die kan ontstaan na een verhoging door de complexe, grillige en soms onverwachte relatie die kan bestaan tussen wetgeving en realiteit. Daarom is meer kennis hierover essentieel voor een e"ectieve en optimale werking van een verhoging
van de leeftijdsgrens.
In dit proefschrift onderzoek ik hoe de implementatie van het verhogen van de leeftijdsgrens verbeterd kan worden om de impact te optimaliseren. Hiervoor beantwoord ik drie onderzoeksvragen, gericht op:
1. processen of factoren die van invloed zijn op de naleving van de leeftijdsgrens (hoofdstuk twee, drie en vier),
2. processen of factoren die van invloed zijn op de handhaving van de leeftijdsgrens (hoofdstuk vijf en zes),
3. de beoogde en niet-beoogde impact na de verhoging van een leeftijdsgrens (hoofdstuk zeven).
Echter, ondanks dat meerdere landen en staten in de U.S.A. hun leeftijdsgrens verhoogd hebben, zijn minderjarigen nog steeds eenvoudig in staat om alcohol te verkrijgen en te drinken. Dit geeft aan dat de ffectiviteit van de leeftijdsgrens voor alcohol en het vermogen van deze maatregel om de beschikbaarheid van alcohol voor minderjarigen te verminderen niet optimaal is.
De beoogde effecten van de verhoging van de leeftijdsgrens (i.e., het alcoholgebruik en gerelateerde gevolgen hiervan voor minderjarige jongeren verminderen), zijn uitgebreid onderzocht. Echter, de mogelijke rol van de implementatie van de verhoging, met als kernelementen de naleving, handhaving en het draagvlak voor deze
maatregel, zijn tot nu toe nauwelijks onderzocht. Hetzelfde geldt voor de niet-beoogde impact die kan ontstaan na een verhoging door de complexe, grillige en soms onverwachte relatie die kan bestaan tussen wetgeving en realiteit. Daarom is meer kennis hierover essentieel voor een e"ectieve en optimale werking van een verhoging
van de leeftijdsgrens.
In dit proefschrift onderzoek ik hoe de implementatie van het verhogen van de leeftijdsgrens verbeterd kan worden om de impact te optimaliseren. Hiervoor beantwoord ik drie onderzoeksvragen, gericht op:
1. processen of factoren die van invloed zijn op de naleving van de leeftijdsgrens (hoofdstuk twee, drie en vier),
2. processen of factoren die van invloed zijn op de handhaving van de leeftijdsgrens (hoofdstuk vijf en zes),
3. de beoogde en niet-beoogde impact na de verhoging van een leeftijdsgrens (hoofdstuk zeven).
Prior work has demonstrated that raising a minimum legal drinking age (MLDA) has intended impact on underage alcohol use and its consequences. It reduces underage drinking and alcohol-related societal harm, protecting minors from short- and longterm negative consequences of early alcohol use. However, despite raising a MLDA, some adolescents are still able to obtain and drink alcohol. #is indicates that the
effectiveness of the MLDA and its capability to reduce the alcohol availability for minors is not optimal.
Although the intended effects (i.e., reducing underage drinking and alcohol-related societal harm) of raising a MLDA have been studied rather extensively, the role of implementation and unintended impact of a MLDA has hardly been studied up to now. Yet, more knowledge on the implementation (i.e., compliance, enforcement and
public support as key-elements) and unintended impact (i.e., the complex, capricious and unintended relationship between legislation and reality) is essential for an e"ective and optimized alcohol policy. In this PhD thesis, I focus on how the implementation of a raised MLDA can be improved to optimize its impact. To do so, three research questions are answered, focusing on 1) processes or factors on compliance with the MLDA (chapter two, three and four), 2) ways to optimize enforcement of the MLDA (chapter !ve and six) and 3) the involvement of processes and factors with intended and/or unintended impact after a raise of the MLDA (chapter seven). Regarding chapters two to six, empirical evidence within the Dutch setting is gathered. This setting is
suitable and relevant, because in the Netherlands, the MLDA was increased from 16 to 18 years in 2014. Regarding chapter seven, an international literature review was conducted.
effectiveness of the MLDA and its capability to reduce the alcohol availability for minors is not optimal.
Although the intended effects (i.e., reducing underage drinking and alcohol-related societal harm) of raising a MLDA have been studied rather extensively, the role of implementation and unintended impact of a MLDA has hardly been studied up to now. Yet, more knowledge on the implementation (i.e., compliance, enforcement and
public support as key-elements) and unintended impact (i.e., the complex, capricious and unintended relationship between legislation and reality) is essential for an e"ective and optimized alcohol policy. In this PhD thesis, I focus on how the implementation of a raised MLDA can be improved to optimize its impact. To do so, three research questions are answered, focusing on 1) processes or factors on compliance with the MLDA (chapter two, three and four), 2) ways to optimize enforcement of the MLDA (chapter !ve and six) and 3) the involvement of processes and factors with intended and/or unintended impact after a raise of the MLDA (chapter seven). Regarding chapters two to six, empirical evidence within the Dutch setting is gathered. This setting is
suitable and relevant, because in the Netherlands, the MLDA was increased from 16 to 18 years in 2014. Regarding chapter seven, an international literature review was conducted.