Publicatie

Publicatie datum

Zorgtoerisme voor Texel en Texelaar: wat is wenselijk én haalbaar?

Batenburg, R., Lee, I. van der, Velden, L. van der. Zorgtoerisme voor Texel en Texelaar: wat is wenselijk én haalbaar? Utrecht: NIVEL, 2014. 136 p.
Texel verwacht de komende jaren een groeiende groep oudere bewoners die meer zorg nodig hebben. Als zij daarvoor vaker en langer naar de vaste wal moeten reizen, wordt het aantrekkelijker ze ook specialistische zorg op het eiland te bieden. Daarmee zou je zowel de ouder wordende vaste toerist kunnen bedienen als de eilanders zelf.

Een trouwe Texelganger moet ook als hij een chronische ziekte krijgt toerist op Texel kunnen blijven, vindt de gemeente. En ook de vergrijzende eilanders moeten de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben. Het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) bracht de mogelijkheden en meningen op het eiland in kaart. Een kraamhotel, een kliniek voor cosmetische chirurgie of een kuuroord raden de onderzoekers af. Maar een sportkliniek, waar je de behandeling van sporters zou kunnen combineren met revalidatie en begeleiding van bewoners, lijkt wel wenselijk en haalbaar. NIVEL-programmaleider Ronald Batenburg: “We hebben er bij alle opties op gelet dat het mes aan twee kanten snijdt, niet alleen voor toeristen maar ook voor de bevolking. Die wil graag oud worden op het eiland.”

Bestaande zorg
“De basis is de goede zorg die dagelijks op Texel wordt verleend”, stelt Batenburg, “zowel aan inwoners als toeristen. Het is daarom het meest aantrekkelijk bestaande zorgboerderijen en aangepaste accommodaties uit te breiden, zodat ouder wordende vaste toeristen het eiland kunnen blijven bezoeken. Ook kunnen de dagopvang voor oudere toeristen, tafeltje-dekje en de thuiszorg voor toeristen worden uitgebreid. De gemeente moet hierin een actieve rol spelen. Daarnaast zou je – bij voorkeur in bestaande gebouwen – als nieuw initiatief zo’n sportkliniek kunnen opzetten. Dat is het tweesporenbeleid dat we aanbevelen.”

Op straat
Voor het onderzoek zijn bijna 200 Nederlandse en Duitse toeristen op straat aangesproken en een enquête afgenomen. Daarnaast zijn er 20 focusgroepen georganiseerd met bewoners, huisartsen, fysiotherapeuten en zorgverleners in het verpleeghuis. Verder hebben de onderzoekers statistieken over de verschillende typen zorgaanbod en zorgvraag op Texel geraadpleegd, huisartspraktijkgegevens geanalyseerd en vergelijkingen gemaakt met landelijke cijfers.

Knelpunten
Op basis van al deze informatie hebben ze knelpunten en toekomstige knelpunten in het zorgaanbod op het eiland geïnventariseerd en vijftien opties geformuleerd, zes gebaseerd op al bestaande diensten en negen voor nieuwe diensten. Vervolgens zijn wenselijkheid en haalbaarheid van alle opties beoordeeld en vergeleken.

Raadsvergadering
De gemeente Texel neemt de adviezen van het NIVEL voor het tweesporenbeleid over. Ze probeert bij de provincie subsidie te krijgen voor een businesscase waarin de adviezen uit het rapport worden uitgewerkt. Batenburg: “De gemeente Texel zoekt dus al oplossingen voor de veranderingen in de zorg die nu op alle gemeenten afkomen. Voor dit soort beleid van gemeenten stelt het NIVEL vrij te gebruiken gegevens beschikbaar over zorgvraag en zorgaanbod op regio-, gemeente- en postcodeniveau in de Vraag Aanbod Analyse Monitor eerste lijn (VAAM)."