afgesloten
TRIAGE in de apotheek: signaleren en helpen oplossen van medicatie-gerelateerde problemen
Problemen met medicatiegebruik komen vaak voor. Hierdoor kunnen gezondheidsproblemen ontstaan of verergeren. Apothekers, apothekersassistenten en farmaceutisch
consultenten kunnen helpen deze problemen op te lossen. Het identificeren en bespreken daarvan in de apotheek is echter lastig. Niet alleen door tijdgebrek, maar ook door het ontbreken van praktische handvatten voor het voeren van een dergelijk gesprek.
In hoeverre helpt TRIAGE bij het signaleren en oplossen van medicatiegerelateerde problemen door apothekersassistenten aan de balie?
Een begeleidingscommissie met o.a. patiënten en apotheekteamleden levert input voor de ontwikkeling van TRIAGE. Het instrument wordt uitgetest op ervaren meerwaarde/ tevredenheid en goed geneesmiddelgebruik in een praktijkpilot onder 100 volwassen gebruikers van cardiovasculaire medicatie in 10 openbare apotheken. Een evaluatie van proces en implementatie maakt ook deel uit van het project.
Het in de praktijk geteste TRIAGE-instrument met praktische handvatten voor het doen van een goede triage aan de apotheekbalie: bepalen wie (na)zorg het beste kan bieden en welke (na)zorg past bij de patiënt.
Dit project wordt gesubsidieerd door
ZonMw (GGG STIP)
In dit project werken we samen met
Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik
UPPER
Universiteit van Amsterdam, Centrum voor Patiënt en Geneesmiddel
BENU apotheken
KNMP
Optima Farma
Contactpersonen (2) :