Nieuws
09-01-2019
Goede ervaringen met zorg en zorgkantoor, cliënten met persoonsgebonden budget het meest positief

Cliënten met een beperking en hun naasten hebben over het algemeen goede ervaringen met de zorg, zo blijkt uit onderzoek van het Nivel onder cliënten van CZ zorgkantoor. Cliënten en hun naasten die contact hebben gehad met het zorgkantoor voor hun zorg, hebben hier over het algemeen ook goede ervaringen mee. Voor cliënten en naasten die zorg in natura ontvangen, geldt wel dat zij veel minder bekend zijn met het zorgkantoor en het zorgkantoor nauwelijks zien als aanspreekpunt. Zij stellen hun vragen vooral aan de zorgaanbieder. Dit roept bij CZ zorgkantoor de vraag op hoe het ook bij cliënten die zorg in natura ontvangen, een rol als informatieverschaffer en vraagbaak kan spelen.

De hogere waardering van de zorg door cliënten met een persoonsgebonden budget en hun naasten kan ermee te maken hebben dat zij de zorg zelf organiseren. Daardoor kunnen zij de zorg beter laten aansluiten op hun eigen voorkeuren en behoeften. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker zelf een zorgverlener kiezen met wie zij ‘een klik’ hebben.

Bekendheid CZ zorgkantoor vergroten?
Het gegeven dat cliënten die zorg in natura ontvangen het zorgkantoor nauwelijks kennen of gebruiken, is niet nieuw. In 2017 zagen we dit al bij ouderen (Damen en de Boer, 2017), nu zien we het ook bij mensen met een beperking. Uiteindelijk gaat het erom dat cliënten en hun naasten zo goed mogelijk hun weg vinden naar goede zorg. Bij CZ zorgkantoor speelt de vraag hoe het daar zo effectief mogelijk toe kan bijdragen. Is dat door de zichtbaarheid voor cliënten met zorg in natura te verhogen? Of door te zorgen voor meer doorverwijzingen van zorgaanbieders met wie wordt samengewerkt? Antwoord op deze vragen is niet eenduidig te geven.

Het onderzoek
Voor het onderzoek onder cliënten en naasten van CZ zorgkantoor heeft het Nivel vragenlijsten afgenomen bij 172 cliënten met een beperking die zorg in natura ontvangen en 301 cliënten met een persoonsgebonden budget. Cliënten met een beperking die zorg in natura ontvangen en hun naasten waardeerden de zorg met een 7,8. Cliënten en naasten die zelf hun zorg regelen met een persoonsgebonden budget gaven een 8,8. Cliënten die contact hebben gehad met het zorgkantoor waardeerden het zorgkantoor met een 7,9. Dit waren vooral cliënten met een persoonsgebonden budget.

De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om de dienstverlening van CZ zorgkantoor verder te verbeteren. Voor zover de resultaten niet heel specifiek zijn voor CZ zorgkantoor, kunnen ook andere zorgkantoren hun voordeel doen met de bevindingen uit dit onderzoek.

Betrokken onderzoeker: