Nieuws
16-07-2019
Vertrouwen in de IGJ in 2018 gelijk aan dat in de IGZ in 2012

Het vertrouwen vanuit de samenleving in de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd, kortweg IGJ, is in 2018 gelijk aan het vertrouwen in 2012 in de – toen nog – Inspectie voor de Gezondheidszorg, ofwel IGZ. Dit vertrouwen is voor de IGJ van groot belang om als toezichthouder goed te kunnen functioneren. Burgers zijn ook positiever over een aantal aspecten van het functioneren van de IGJ. De IGJ is in 2018 wel minder bekend dan de IGZ in 2012. Dit blijkt uit de gegevens verzameld binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel. 

De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft als doel het bewaken en bevorderen van de veiligheid en kwaliteit van de zorg in Nederland. Op verzoek van de IGJ heeft het Nivel aan leden van haar Consumentenpanel Gezondheidszorg in november 2018 een aantal vragen voorgelegd over de bekendheid en het functioneren van de IGJ. Dezelfde vragen zijn ook in 2012 voorgelegd aan een deel van het panel. 

De IGJ in 2018 minder bekend dan de IGZ in 2012
Naast vertrouwen is bekendheid onder burgers voor een toezichthouder van belang om goed te kunnen functioneren. Ruim twee derde van de bevolking in Nederland heeft in 2018 weleens van de IGJ gehoord. In 2012 zeiden negen van de tien van hen de – toen nog – IGZ te kennen. Op 1 oktober 2017 fuseerden de IGZ en de Inspectie voor Jeugdzorg en ontstond de IGJ. Ondanks de geringere bekendheid van de IGJ is het vertrouwen in de toezichthouder wel gelijk gebleven.

Beeld van burgers over de IGJ
Burgers in Nederland zijn positiever gaan denken over bepaalde aspecten van het functioneren van de IGJ. Het percentage mensen dat er bijvoorbeeld van overtuigd is dat de IGJ artsen de hand boven het hoofd houdt, daalde van 25% in 2012 naar 12% in 2018. En waar 27% in 2012 dacht dat een IGJ-medewerker een door hem gemaakte, ernstige fout zou proberen te verbergen, was dit 18% in 2018. Wat verder opvalt is dat de meerderheid van de mensen een neutrale mening heeft over de IGJ/IGZ: ongeveer 50 tot 70%, zowel in 2012 als in 2018.

Consumentenpanel Gezondheidszorg
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel bestaat uit bijna 12.000 leden uit de algemene bevolking in Nederland. In oktober 2012 en november 2018 ontvingen 1500 leden van het panel een vragenlijst over – onder andere – de IGZ in 2012 en de IGJ in 2018. De resultaten van het Nivel-onderzoek zijn gebaseerd op de antwoorden van 845 respondenten in 2012 en 645 respondenten in 2018.

Thema
Contactpersoon:
J.D. (Judith) de Jong
Programmaleider Zorgstelsel en Sturing
Bijzonder hoogleraar Zorgstelsel en Sturing CAPHRI, Universiteit Maastricht