![Nivel-dokter-communicatie-empathie-banner-220px Nivel-dokter-communicatie-empathie-banner-220px](/sites/default/files/styles/banner_image_mobile_320_x_150_/public/banner-images/2023-05/Nivel-arts-communicatie-empathie-banner-220px.jpg?itok=-I8Ntxwn)
Goede communicatie in de zorg is van groot belang en niet vanzelfsprekend. Met ons onderzoek naar de kwaliteit en effectiviteit van interpersoonlijke communicatie dragen we bij aan het verbeteren van de gezondheidszorg.
Goede communicatie in de zorg is van groot belang en niet vanzelfsprekend. Met ons onderzoek naar de kwaliteit en effectiviteit van interpersoonlijke communicatie dragen we bij aan het verbeteren van de gezondheidszorg.
Wij richten ons op het verbeteren van de communicatie tussen patiënten en zorgverleners in zowel eerste als tweede lijn, zoals huisartsen, praktijkondersteuners, verzorgenden, verloskundigen, apothekers, medisch specialisten en verpleegkundigen. Ons doel is het zorgtraject voor de patiënt duidelijker te maken en daarmee de zorg efficiënter.
De onderwerpen en aspecten die wij behandelen, zijn divers. Te denken valt aan:
Op basis van deze pijlers richten we ons op vijf kernvragen:
Wij bestuderen de verschillen in behoeften en vaardigheden van patiënten en van zorgverleners. Om aan deze verschillen recht te doen hanteren we in ons onderzoek vijf communicatie-ondersteunende interventies voor patiënt, voor zorgverlener en voor onderzoeker.
De Nivel Databank Communicatie in de Zorg beschikt over video-opnames van ongeveer 18.000 spreekkamercontacten, opgenomen in zowel de eerste als tweede lijn. De video-observaties tonen de alledaagse interacties tussen zorgverleners en patiënten, alsmede hun vaardigheden om bijvoorbeeld samen te beslissen.
Met onze - groeiende - databank laten we zien dat de communicatie tussen zorgverlener en patiënt beter kan en beter moet. De databank kan worden ingezet voor voorlichting, informatieverschaffing en ondersteuning van zorgverleners, bijvoorbeeld om patiënten aan te leren zelf zorg te dragen voor hun gezondheid en ziekte, en voor een gezonde leefstijl.
Met onze Online Portal Video-feedback bieden we zorgverleners individuele feedback op hun interpersoonlijke communicatie op geleide van hun behoeften en leerdoelen.
In ons onderzoek naar het inzetten van e-health ter ondersteuning van de communicatie in de gezondheidszorg ontwikkelen wij met en voor patiënten en zorgverleners web-based interventies en e-learningtools op maat, zoals de website en www.chemowijzer.nl.
We verrichten kwantitatief en kwalitatief onderzoek door – naast het observeren van video- en audio-opnames van alledaagse consulten – interviews af te nemen bij patiënten en zorgverleners. Ook kijken we met hen terug naar hun consulten om meer inzicht te krijgen in hun manier van communiceren.
In onze coördinerende rol in de werkgroep Patient-Provider-Interaction (PPI) wisselen we kennis en ervaring uit in een gezelschap van onderzoekers, docenten en beleidsmedewerkers werkzaam op het terrein van communicatie in de gezondheidszorg.
In het Nivel-project Care2Report onderzoeken we de effectiviteit en invloed van inzetten van een nieuw ontwikkeld systeem voor het automatisch verslagleggen van medische consulten met behulp van spraakherkennings- en actieherkenningstechnologie. Wat levert de door AI-gestuurde technologische infrastructuur op aan automatische rapportages en wat is de invloed van Care2report op de gesprekken die artsen en patiënten? In 2028 wordt het rapport hierover verwacht.
Met onze persoonsgerichte aanpak betrekken wij mensen uit de praktijk actief in ons onderzoek. Zo werken patiënten als co-designers mee bij de ontwikkeling van communicatie-ondersteunende interventies. Ook kijken we samen met zorgverleners wat de uitkomsten van onze projecten betekenen voor hun praktijkvoering.
Ten slotte informeren wij beroeps- en patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars en opleidingen actief over onze onderzoeksplannen en -resultaten, waardoor implementatie de meeste kans van slagen heeft.
Het Nivel heeft een uitgebreid netwerk van samenwerkingspartners binnen het onderzoek naar communicatie in de gezondheidszorg. We werken samen met:
Doel van deze samenwerking is het verbeteren en ondersteunen van de communicatie tussen zorgverleners en patiënten, vooral bij patiënten in extra kwetsbare situaties. Hierbij kunt u denken aan patiënten in de palliatieve fase van hun ziekte, aan ouderen in de thuiszorg en aan mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden of een migratie-achtergrond met wie een slechtnieuwsgesprek moet worden gevoerd.
Prof. dr. Sandra van Dulmen, Nivel-programmaleider Communicatie in de Gezondheidszorg, is tevens als bijzonder hoogleraar ‘Communicatie in de gezondheidszorg’, verbonden aan het Radboudumc in Nijmegen. Naast het doen van onderzoek geeft zij hier onderwijs over persoonsgerichte communicatie.
Goede interpersoonlijke communicatie in de gezondheidszorg is van groot belang en niet vanzelfsprekend
Naar verwachting zorgen interventies op maat ervoor dat patiënten in de toekomst de rol van gesprekspartner in de zorg beter kunnen invullen. De interventies geven zorgverleners handvatten om de persoonlijke communicatie met patiënten te verbeteren.