Het Nivel start een onderzoek naar communicatie in de apotheek bij medicatiewissel
Nieuws
22-09-2020

Het Nivel start een onderzoek naar communicatie in de apotheek bij medicatiewissel

Hoe kunnen apotheekteams – vaak lastige – gesprekken over een medicatiewissel met de patiënt op een prettige wijze voeren? Samen met SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy en UPPER (Universiteit Utrecht) houdt het Nivel twee communicatiestrategieën tegen het licht om te komen tot praktische handvatten voor het apotheekteam. Het project krijgt de naam ‘Negatief nieuws brengen: communicatiestrategieën rondom het wisselen van medicatie passend bij patiënt en apotheekteamlid’ en wordt gesubsidieerd door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP).

Medicatiewisselingen komen vaak voor. Volgens onderzoek van veertien patiëntenorganisaties onder hun achterban krijgen zo’n miljoen patiënten één of meer keer per jaar een ander merk medicijn mee dan zij tot dan toe hadden. Vaak is hier geen medische reden voor aan te wijzen, soms is het te wijten aan de geneesmiddeltekorten dat zij een ander geneesmiddel krijgen dan zij gewend zijn.

Gesprek over medicatiewissel vaak lastig voor apotheekteam
Veel patiënten hebben begrip voor de medicatiewissel, maar toch roept het wisselen ook regelmatig onbegrip en frustratie op. Het apotheekteam, dat de boodschap brengt, heeft soms te maken met boze reacties en agressie aan de apotheekbalie. Daarom kan het voor hen lastig zijn het gesprek rondom medicatiewissel op een goede en prettige wijze te voeren. Wanneer gesprekken niet goed verlopen kan dat leiden tot ontevreden patiënten en suboptimaal medicijngebruik en bovendien tot minder werkplezier bij het apotheekteam.

Handvatten voor een lastig baliegesprek in de apotheek
Met het onderzoek ‘Negatief nieuws brengen’ verkrijgen we inzicht in verschillende communicatiestrategieën en de toepassing ervan: wanneer en bij wie kun je welke strategie het best inzetten? Het project loopt van 1 augustus 2020 tot 30 september 2022 en resulteert in praktische handvatten voor het apotheekteam die gebundeld worden op een vrij toegankelijke website. Daarnaast wordt een training ontwikkeld voor het apotheekteam om de strategieën goed te kunnen toepassen in het gesprek rond een medicatiewissel met de patiënt. Bij positieve resultaten zal de teamtraining na afloop aangeboden worden via het nascholingsaanbod van SIR.

Methoden van onderzoek
Het onderzoeksteam van het Nivel, SIR en UPPER (onderdeel van de afdeling Farmaco-epidemiologie en Klinische Farmacologie van Universiteit Utrecht, dat onderzoek en onderwijs in de farmaceutische praktijk verzorgt) zal zich richten op het aanpassen en testen van twee communicatiestrategieën voor gesprekken over medicatiewisselingen in de apotheek. Hiervoor vragen we input van apothekers, apothekersassistenten en patiënten. Het apotheekteam zal worden getraind in het toepassen van de communicatiestrategieën. De aangepaste strategieën worden vervolgens getest in vijftien apotheken.

Doe mee aan de webinar ‘Real world data terug naar de praktijk’!
Op woensdag 7 oktober van 10.00 tot 11.00 uur organiseren wij een webinar over de vraag hoe onderzoeksdata omtrent farmaceutische zorg en data over het voorschrijven van medicatie zich terugvertalen in de praktijk? Roland Friele (adjunct-directeur Nivel), Liset van Dijk (programmaleider Farmaceutische Zorg Nivel) en Jan Benedictus (programmamanager Patiënten Federatie Nederland) gaan met elkaar in gesprek en beantwoorden vragen van deelnemers. Doe ook mee en meld u aan!