Nieuws
IGZ kan zich laten adviseren door patiëntenverenigingen
Nederlanders vinden het belangrijk dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) patiënten actief betrekt bij het toezicht op de kwaliteit van zorg. Vooral patiëntenverenigingen en cliëntenraden kunnen hierin een rol spelen, zo blijkt uit onderzoek in het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL op verzoek van de IGZ. Zoeken naar patiëntenervaringen via Facebook en Twitter vinden minder mensen een goed idee.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg wil burgers een grotere rol geven in haar toezicht op kwaliteit van zorg. Nu kunnen burgers melding doen bij de inspectie van problemen in de zorg. Burgers staan positief tegenover een grotere rol. De inspectie wilde graag weten op welke andere manieren burgers betrokken zouden willen worden. Eerder verkende de inspectie mogelijkheden om social media en waarderingswebsites hiervoor in te zetten. Vooral zorgkaartnederland.nl bleek een bruikbare informatiebron voor het toezicht, in tegenstelling tot Facebook en Twitter. Ook burgers denken dat websites als Twitter en Facebook geen goede plekken zijn voor de inspectie om naar ervaringen van patiënten te zoeken. Zij zien net als de inspectie meer in het gebruik van informatie van zorgkaartnederland.nl of patiëntenfora. Ook zijn veel mensen terughoudend met het delen van negatieve ervaringen met de gezondheidszorg op internet.
Patiëntenverenigingen
Voor de meeste mensen is de inspectie niet de eerste plek waar ze met hun klachten heengaan. De meeste mensen die weleens een negatieve ervaring in de zorg hebben gehad, stellen deze nergens aan de orde. Toch zijn veel mensen wel bereid hun ervaringen met de zorg te delen met de inspectie, bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten met andere patiënten of via deelname aan een cliëntenraad.
Subsidiënt
Ministerie van VWS
Samenwerkingspartner
Inspectie voor de Gezondheidszorg