Nivel: Jaarverslag 2019 Monitor Zorg en Participatie van mensen met een chronische ziekte of beperking
19-02-2020

Binnen de Monitor Zorg en Participatie van het Nivel onderzoeken we vanuit het perspectief van ouderen en van mensen met een chronische ziekte of beperking relevante en actuele onderwerpen. In het jaarverslag geven we een overzicht van de studies die we in 2019 hebben gedaan. Met deze onderzoeken levert de Monitor Zorg en Participatie een bijdrage aan de beleidsvoering van bijvoorbeeld overheden, zorgaanbieders en verzekeraars.

De kracht van de studies is dat de zorg en participatie worden onderzocht vanuit het perspectief van de ouderen en de mensen met een chronische ziekte of beperking zelf. De informatie in de Monitor is verworven  via de vragenlijsten die zij invullen.
Voor het vragenlijstonderzoek werken we met twee Nivel-panels: het Nationaal Panel Chronisch Zieken en Gehandicapten (NPCG), bestaande uit mensen met een somatische chronische ziekte en/of lichamelijke beperking, en het Panel Samen Leven (PSL), waaraan mensen met een verstandelijke beperking en naasten van deze mensen deelnemen.

Zorgmonitor 2019: meer mensen ontvangen informele steun
In de Zorgmonitor van 2019 hebben we de ervaringen met de zorg en de ontwikkelingen hierin van mensen met een chronische ziekte in kaart gebracht. We zien dat meer mensen informele zorg en ondersteuning zijn gaan ontvangen, van 18% in 2005 naar 31% in 2018. In de meeste gevallen wordt deze zorg gegeven door partners (65%). Deze toename is in lijn met het overheidsbeleid gericht op ‘de goede zorg voor iedereen op de juiste plek en op het juiste moment’, waar het verplaatsen van zorg een onderdeel van is. Dit kan door de zorg dichter bij de mensen thuis aan te bieden, bijvoorbeeld door de ondersteuning van naasten.

Onderzoeken voor het ministerie van VWS, waaronder ‘Onbeperkt meedoen!’
Ook bevat het jaarverslag de onderzoeken die we hebben uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Hieronder valt het monitoren van onderdelen van het programma ‘Onbeperkt meedoen!’. Het rapport met de resultaten is meegestuurd met een Kamerbrief en vervolgens besproken in een plenair debat over het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Ook in het komende jaar zal het Nivel dit programma en vele andere ontwikkelingen blijven volgen.

Snel naar een onderzoek binnen de Monitor Zorg en Participatie in 2019
In de figuur staan alle onderzoeken die het Nivel heeft uitgevoerd binnen de onderzoeksgebieden Zorg en Ondersteuning (blauw) en Participatie (rood).

In het interactieve jaarverslag kunt u via dit overzicht (op pagina 4) rechtstreeks naar het onderzoek en bijbehorende publicatie gaan.

Doel van de Monitor
Het doel van de verschillende studies binnen de Monitor Zorg en Participatie is een bijdrage te leveren aan de beleidsvoering van bijvoorbeeld overheden, zorgaanbieders en verzekeraars. We voorzien relevante partijen van informatie, zodat ze beleid kunnen ontwikkelen waarin voldoende aandacht is voor de positie van mensen met een chronische ziekte of beperking.

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.