Nivel: Lichte toename zorggebruik huisartsenposten in 2018
Nieuws
13-02-2020

Lichte toename zorggebruik huisartsenposten in 2018

In 2018 maakte bijna 16,6% van de Nederlanders ten minste eenmaal gebruik van de huisartsenpost. Het zorggebruik op de huisartsenpost blijft licht toenemen. Dit blijkt uit nieuwe jaarcijfers over zorggebruik op de huisartsenpost van Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn.

Een patiënt kan 's avonds, 's nachts en in het weekend terecht bij de huisartsenpost (HAP) met acute gezondheidsproblemen. Dit houdt in dat de patiënt direct zorg nodig heeft en niet kan wachten tot de volgende werkdag, wanneer hij of zij de eigen huisarts kan bezoeken. De werkdruk op de huisartsenpost is hoog. Daarom is het van belang dat patiënten de huisartsenpost alleen bezoeken wanneer een gezondheidsprobleem ook echt urgent is, zowel voor de kwaliteit van de zorg als voor de belasting van de zorgverleners.

Stijging telefonische consulten
Uit de cijfers blijkt dat de lichte stijging in het zorggebruik op de huisartsenpost in voorgaande jaren wordt doorgezet in 2018. Deze toename lijkt voornamelijk te komen door de stijging in telefonische consulten.

HAP jaarcijfers

Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn
Het onderzoek is uitgevoerd met gegevens uit de Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn, die gegevens ontvangt van 27 organisaties van huisartsenposten. Daarmee wordt informatie geboden over het zorggebruik op de huisartsenpost in een gebied van bijna 10,5 miljoen inwoners.