Meer telefonische consulten met huisartsenpost voor baby’s en jonge kinderen (0-4 jaar)
Nieuws
10-02-2020

Meer telefonische consulten met huisartsenpost voor baby’s en jonge kinderen (0-4 jaar)

Vooral jonge kinderen maken vaak gebruik van de zorg op de huisartsenposten. In 2018 steeg het aantal contacten op de huisartsenpost (HAP) voor baby’s en jonge kinderen ten opzichte van 2017. Dit kwam voornamelijk door een toename van de telefonische consulten. Het aantal consulten waarbij de jonge patiënten ofwel de huisartsenpost bezochten ofwel thuis werden bezocht door een arts, bleef nagenoeg gelijk. Dit blijkt uit cijfers van Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn. 

De werkdruk op de HAP is hoog. Daarom is het van belang goed na te denken hoe de juiste zorg geboden kan worden bij niet-urgente gezondsheidsproblemen. Een patiënt met een gezondheidsklacht hoort zich altijd eerst telefonisch te melden bij de huisartsenpost. De patiënt wordt dan eerst door een triagist bevraagd, waarna de urgentie en de vervolgactie (telefonisch consult, consult op huisartsenpost of visite) worden vastgesteld.

Telefonisch consult bij niet-urgente aandoeningen
Telefonische consulten met de huisarts op de huisartsenpost voor baby’s en jonge kinderen werden vooral ingezet voor niet-urgente gezondheidsproblemen. Het advies bij niet-urgente gezondheidsproblemen is om de volgende dag tijdens reguliere openingstijden naar de eigen huisarts te gaan en niet naar de huisartsenpost voor een consult.

Koorts meest voorkomende aandoening
In 2018 was koorts (19%) het meest voorkomende gezondheidsprobleem bij baby’s en jonge kinderen, gevolgd door braken (6%). Zie de gehele top 5 in onze infographic.

Het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd met gegevens van Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn, die zorgdata ontvangt van 27 organisaties van huisartsenposten. Daarmee wordt informatie geboden over het zorggebruik op de huisartsenpost in een gebied van bijna 10,5 miljoen inwoners.