Nieuws
08-11-2017

Minder overstappen met uitgebreidere aanvullende verzekering

Uit onderzoek van het NIVEL blijkt dat verzekerden met een uitgebreidere aanvullende verzekering minder vaak wisselen van zorgverzekeraar. Het is niet duidelijk of de aanvullende verzekering als een barrière fungeert, of dat verzekerden met een uitgebreide aanvullende verzekering tevredener zijn en daarom niet wisselen.

Het percentage verzekerden dat wisselt van zorgverzekeraar is de afgelopen jaren vrijwel constant gebleven op 8 à 10%, blijkt uit onderzoek binnen het NIVEL Consumentenpanel Gezondheidszorg. Hieruit blijkt ook dat er in 2015 nog geen verschil was in het wisselen van zorgverzekeraar tussen verzekerden met en zonder aanvullende verzekering. In 2016 en 2017 was het percentage verzekerden dat wisselt van zorgverzekeraar echter lager onder verzekerden met een (uitgebreidere) aanvullende verzekering. Dit verschil is van 2015 tot 2017 steeds sterker geworden.

Aanvullende verzekering als barrière?
De basisverzekering en aanvullende verzekering worden door vrijwel iedereen bij dezelfde zorgverzekeraar afgesloten. Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht, maar voor de aanvullende verzekering niet. Het hebben van een aanvullende verzekering zou een barrière kunnen zijn voor het wisselen van verzekering. Programmaleider Judith de Jong licht toe: “We  zien dat verzekerden met een uitgebreidere aanvullende verzekering vaker aangeven niet te wisselen omdat zij bang zijn voor administratieve problemen. Maar we zien ook dat zij aangeven meer tevreden te zijn met hun aanvullende verzekering dan verzekerden met een minder uitgebreide aanvullende verzekering.”

Actieve rol verwacht van verzekerden in zorgstelsel
In het zorgstelsel wordt van verzekerden een actieve rol verwacht. Er wordt verwacht dat zij elk jaar als kritische consument een keuze maken tussen verschillende concurrerende zorgverzekeraars. Elke verzekerde is vrij om te wisselen van zorgverzekeraar. Voor de werking van het stelsel is het van belang dat een deel van de verzekerden ook daadwerkelijk wisselt. Door steeds bewuste keuzes te maken geven verzekerden aan zorgverzekeraars prikkels met betrekking tot de premie en in het ideale geval ook met betrekking tot de kwaliteit van de ingekochte zorg. Daarnaast is er voor verzekerden een individueel belang, door een bewuste keuze te maken krijgen ze de verzekering die het beste past bij hun situatie en voorkeuren.

Consumentenpanel gezondheidszorg
Deze kennissynthese is een verdiepend onderzoek op basis van eerder verzamelde data binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL. Resultaten van vragenlijsten uit de periode 2015 tot 2017 zijn geanalyseerd en met elkaar in verband gebracht voor meer inzicht in gedrag en kennis van verzekerden. Daarnaast biedt de kennissynthese inzicht in solidariteit onder verzekerden: wie is solidair met wie? Het onderzoek werd uitgevoerd met subsidie van het ministerie van VWS.

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.