Patiënten kunnen snel terecht bij hun huisarts en hebben tijdens de afspraak voldoende tijd
Nieuws
23-02-2022

Patiënten kunnen snel terecht bij hun huisarts en hebben tijdens de afspraak voldoende tijd

Patiënten vinden dat zij snel genoeg bij hun huisarts terechtkunnen wanneer zij klachten hebben. Ook vinden patiënten dat zij tijdens een afspraak met de huisarts voldoende tijd hebben om dingen te bespreken die voor hen belangrijk zijn. Dit blijkt uit vragenlijstonderzoek van eind 2021 binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg.

Om kwalitatief goede zorg te kunnen verlenen is het belangrijk dat huisartsen voldoende tijd hebben voor patiënten. Eén van de punten van het Hoofdlijnenakkoord Huisartsenzorg 2019-2022 is dan ook meer tijd met en voor de patiënt. Het Nivel onderzocht in hoeverre patiënten ervaren dat hun huisarts voldoende tijd voor hen heeft.

Mannen geven vaker aan snel genoeg terecht te kunnen bij hun huisarts

Vrijwel alle patiënten die bij de huisarts komen (93%) vinden dat zij vlot terechtkunnen bij hun huisartsenpraktijk. Mannen geven vaker aan dat zij altijd snel genoeg terechtkunnen dan vrouwen. Ook geeft bijna iedereen aan dat zij (meestal) voldoende tijd tijdens een afspraak met de huisarts hebben, namelijk 95% van de ondervraagde patiënten. Zij hebben genoeg tijd om alles met hun huisarts te bespreken dat zij belangrijk vinden. We zagen hier geen verschillen in geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en mensen met en zonder chronische aandoening.

Ervaring van patiënten met het snel genoeg terechtkunnen bij hun huisartspraktijk en het hebben van voldoende tijd tijdens een afspraak met hun huisarts. Fragment uit ‘Merendeel patiënten vindt dat ze bij klacht snel genoeg bij huisartspraktijk terechtkunnen; ook is er vaak voldoende tijd om belangrijke dingen te bespreken’.

Ervaring van patiënten met het snel genoeg terechtkunnen bij hun huisartspraktijk en het hebben van voldoende tijd tijdens een afspraak met hun huisarts

Het onderzoek

De gegevens zijn verzameld met behulp van een vragenlijst onder leden van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. De vragenlijst is in november 2021 verstuurd naar 1500 panelleden en ingevuld door 837 leden (respons 56%). Het Consumentenpanel Gezondheidszorg bestaat sinds 1992 en is opgezet om de meningen en kennis over de gezondheidszorg van de algemene bevolking in Nederland  in kaart te brengen, evenals hun verwachtingen en ervaringen met de gezondheidszorg. Het panel bestaat uit ongeveer 11.500 personen van 18 jaar en ouder.

Altijd op de hoogte blijven van Nivel-nieuws? Abonneer u op onze attendering!

U kunt zich op elk moment afmelden, via de link onder in de e-mails die u ontvangt. Meer weten? Bekijk het  Privacybeleid van het Nivel en de legal policies die het mailingsplatform Mailchimp hanteert, die u erkent door uw deelname aan onze nieuwsattendering via dit platform.
Ook interessant: bekijk de mogelijkheden om onderzoek te doen met (gegevens van) het Nivel.