Regionale verschillen in zorggebruik huisartsenpost in coronatijd
Nieuws
09-09-2020

Regionale verschillen in zorggebruik huisartsenpost in coronatijd

Sinds het uitbreken van de coronapandemie zijn er (grote) regionale verschillen ontstaan in het zorggebruik op de huisartsenpost (HAP). Vooral Noord- en Zuid-Nederland verschillen veel van elkaar als het gaat om zorggebruik bij gezondheidsproblemen die met de kennis van nu met COVID-19 worden geassocieerd. In Zuid-Nederland was de piek in contacten met de HAP voor deze klachten hoger dan in het noorden én hield hij langer aan: 7 weken ten opzichte van 3. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel.

In alle regio’s is het zorggebruik voor gezondheidsproblemen die niet met COVID-19 worden geassocieerd lager sinds de start van de coronapandemie. De mate waarin regio’s van elkaar verschillen in het zorggebruik op de HAP blijft gelijk aan die van voor de coronapandemie.

Regionale verschillen in zorggebruik huisartsenpost in coronatijd

Figuur 1 Totaal aantal contacten per week met de huisartsenpost in Zuid-Nederland (per 100.000 inwoners). De blauwe kleur geeft het zorggebruik voor weer voor gezondheidsproblemen die nu geassocieerd worden met COVID-19. De roze kleur geeft het zorggebruik weer voor overige gezondheidsproblemen. Zorggebruik in coronatijd (balkjes) wordt afgezet tegen zorggebruik in 2018 (stippellijnen).

Over het onderzoeksproject
Het Nivel voert het project ‘Zorggebruik op de huisartsenpost in coronatijd’ uit aan de hand van zorggegevens uit Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn. Inzicht in het zorggebruik op de HAP ondersteunt  beleidsmakers en zorgverleners bij het nemen (beleids)maatregelen, bijvoorbeeld ter voorbereiding op een mogelijke tweede golf van het coronavirus.

Binnen het project een reeks factsheets uit:

  • In de factsheet die nu is uitgekomen, Regionale verschillen in het zorggebruik op de huisartsenpost in coronatijd, staan regionale verschillen in zorggebruik centraal die zijn ontstaan ten gevolge van corona.
  • In de factsheet Toename patiënten met niet-urgente hulpvragen aan de huisartsenpost in coronatijd (verschenen 04-08-2020) staan de urgenties van de hulpvragen met de HAP centraal en dan met name de veranderingen hierin ten gevolge van corona.
  • In de factsheet Toename telefonische consulten en visites op de huisartsenpost in coronatijd (verschenen 06-07-2020) hebben we inzichtelijk gemaakt in welke mate de consulten met de huisartsenposten telefonisch werden afgehandeld, tot een consult op de HAP of visite van de huisarts leidde in coronatijd.
  • In de factsheet Totale zorggebruik van patiënten in coronatijd (verschenen 18-06-2020) hebben we inzichtelijk gemaakt in welke mate huisartsenposten patiënten zien met COVID-19-geassocieerde gezondheidsproblemen en hoe dit afwijkt ten opzichte van dezelfde periode in 2018.