Nieuws
Toename patiënten met niet-urgente hulpvragen aan de huisartsenpost in coronatijd
Sinds het uitbreken van de coronapandemie hebben patiënten met niet-urgente hulpvragen naar verhouding vaker contact met de huisartsenpost (HAP) gezocht. Vooral bij gezondheidsproblemen die nu worden geassocieerd met COVID-19 is er een toename van niet-urgente hulpvragen (urgentie 5): tijdens de piek in week 9-13 (24 februari t/m 29 maart) ging het om een toename van 20%. Tegelijk met de toename in niet-urgente gezondheidsproblemen, nam het aandeel zeer-urgente hulpvragen tijdelijk af. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel.
Tijdens de triage, vooraf aan contact met de HAP, wordt een urgentie toegewezen aan de hulpvraag van de patiënt. Deze urgenties lopen van U1- zeer urgent/direct levensgevaar tot U5- niet urgent/geen kans op schade. Het toewijzen van de juiste urgentie speelt een belangrijke rol in het bieden van de juiste zorg voor de juiste patiënten op de huisartsenpost, ook tijdens de coronapandemie. Bij de hulpvragen aan de HAP maken we onderscheid tussen gezondheidsproblemen die mogelijk geassocieerd worden met COVID-19 en gezondheidsproblemen die niet geassocieerd worden met COVID-19.
Aandeel niet-urgente hulpvragen nog steeds hoger bij COVID-19 geassocieerde gezondheidsproblemen dan voor de coronapandemie
Het aandeel niet-urgente contacten voor COVID-19 geassocieerde gezondheidsproblemen kende een piek tijdens het hoogtepunt van de crisis. Het zorggebruik voor COVID-19 geassocieerde gezondheidsproblemen neemt weer af en is weer gelijk aan dezelfde periode in 2018 (meest actuele jaarcijfers). Wel blijft de verschuiving in urgentie van de hulpvragen naar lagere urgenties nog zichtbaar (Urgentie 5 in onderstaande figuur).

Over het onderzoeksproject
Het Nivel doet onderzoek naar het zorggebruik op de huisartsenpost in coronatijd, aan de hand van zorggegevens uit de Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn. We brengen hier een reeks factsheets over uit: