Digitale ondersteuning voor patiënten met diabetes
Duur: sep 2024 - feb 2025
Achtergrond
Digitale ondersteuning bij zelfmanagement van chronische aandoeningen geeft veelbelovende resultaten. Service Apotheek heeft sinds een aantal jaren het Longzorg programma (voorheen SARA) lopen. Het programma is hybride en combineert digitale ondersteuning met persoonlijk contact in de apotheek. Om mensen met diabetes te ondersteunen bij hun geneesmiddelgebruik, heeft Service Apotheek een vergelijkbaar programma voor diabetes ontwikkeld: ''Persoonlijk advies diabetes”.
Doel
Het doel van dit onderzoek is om de mening, behoeften en voorkeuren van patiënten met diabetes (type 1 en type 2) wat betreft het in ontwikkeling zijnde programma “Persoonlijk advies diabetes” op te halen en mogelijke belemmerende en bevorderende factoren voor gebruik te identificeren. Hiermee kan de toegankelijkheid en bruikbaarheid van het programma verbeterd worden. De focus ligt op de digitale ondersteuning van het programma.
Methode
We organiseren een groepsgesprek met patiënten met diabetes. Het gesprek zal een dagdeel duren. Tijdens het gesprek krijgen de patiënten opdrachten, waarbij zij gaan werken met het digitale onderdeel van “Persoonlijk advies diabetes”.
Resultaat
Met de resultaten van dit onderzoek kan Service Apotheken het programma “Persoonlijk advies diabetes” aanpassen en optimaliseren zodat dit aansluit bij de behoeften en voorkeuren van patiënten met diabetes. Dit maakt een bredere uitrol en goede uptake van het programma succesvoller. De resultaten worden beschreven in een beknopt rapport en een infographic.