Afgesloten
2017

Herkennen van en omgaan met beperkte gezondheidsvaardigheden in de apotheek, 2015-2017

Duur: mei - sept 2017

Achtergrond
Meer dan 10% van de Nederlandse bevolking heeft beperkte gezondheidsvaardigheden. Goede gezondheidsvaardigheden zijn van groot belang om bijvoorbeeld bijwerkingen van geneesmiddelen en gebruiksinstructies te begrijpen en op te kunnen volgen.

Doel
Het doel van dit project is om een geschikt screeningsinstrument te ontwikkelen en valideren om gezondheidsvaardigheden in de apotheek te meten en het in kaart brengen van specifieke geneesmiddel-gerelateerde problemen bij patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Methode
1. Ontwikkelen van een screeningsinstrument om gezondheidsvaardigheden gerelateerd aan geneesmiddelgebruik (“pharmaceutical literacy”)
2. Testen en valdieren van dit instrument n de apotheeksetting en bestuderen van de associatie tussen geneesmiddel gerelateerde problemen en gezondheidsvaardigheden.
3. Samenstellen toolbox “pharmaceutical literacy”

Resultaat
Een toolbox voor apotheken met daarin een screeningsinstrument om beperkte gezonheidsvaardigheden te identificeren en adviezen voor begeleiding van deze patiënte.

Dit project wordt gesubsidieerd door
Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP)
Projectpartners
Universiteit Utrecht (UPPER)