Landelijk leerplatform ter verbetering van het voorschrijven van antibiotica op de huisartsenspoedpost
Duur: dec 2024 - feb 2026
Achtergrond
Antibiotica zijn de meest voorgeschreven geneesmiddelen op de huisartsenspoedpost. Er is aanzienlijke variatie in de mate van voorschrijven en het beleid tussen posten. Dit geeft aan dat er verbetering mogelijk is in het voorschrijven van antibiotica. Niet gepast (waaronder overmatig) voorschrijven van antibiotica kan nadelige gevolgen hebben voor de gevoeligheid van bacteriën voor antibiotica (antibioticaresistentie), bijwerkingen, kosten en het milieu. Huisartsenspoedposten zetten interventies in om antibiotica voorschrijven te verbeteren. In hoeverre deze interventies zijn geïmplementeerd en welke factoren de implementatie belemmerden of bevorderden is niet bekend. Deze kennis is essentieel om het voorschrijven van antibiotica op de huisartsenspoedpost te verbeteren.
Doel
Gepast voorschrijven van antibiotica op de huisartsenspoedpost verbeteren. Dit doen we door samen met stakeholders te onderzoeken hoe de inzet van interventies voor gepast voorschrijven van antibiotica kan worden verbeterd en welke factoren implementatie belemmeren of bevorderen. Deze kennis wordt gebundeld in een nationaal leerplatform voor huisartsenspoedposten, dat zelf ook weer nieuwe kennis genereert.
Methode
Het onderzoek bestaat uit drie fases:
- Oriëntatiefase: we verzamelen gegevens over de gebruikte interventies voor gepast voorschrijven van antibiotica. Dit doen we aan de hand van vragenlijstonderzoek en literatuuronderzoek. Daarnaast werven we huisartsenspoedposten voor deelname aan het leerplatform.
- Inventarisatiefase: we voeren twee inventarisaties uit - een gericht op de organisatie en een gericht op de praktijk van het gepast voorschrijven van antibiotica - om de belemmerende en bevorderende factoren bij het implementeren van interventies te identificeren. Dit doen we onder andere door een eerste sessie te houden met het leerplatform.
- Reflectiefase: we organiseren een tweede sessie met het leerplatform om de verworven kennis te bespreken en om een actieplan op te stellen voor een duurzaam leerplatform dat de kennisuitwisseling tussen huisartsenspoedposten bevordert.
Resultaten
De resultaten van dit project zijn een landelijk leerplatform voor huisartsenspoedposten en een overzicht van gebruikte interventies om gepast voorschrijven van antibiotica op de huisartsenspoedpost te verbeteren. Deze resultaten ondersteunen huisartsenspoedposten bij het implementeren van interventies binnen de eigen post en het onderling leren van elkaars ervaringen.