Hoofd onderzoeksafdeling Gezondheidszorg vanuit het Perspectief van Patiënten, Cliënten en Burgers; hoogleraar 'Gezondheidsvaardigheden en patiëntparticipatie', CAPHRI, Maastricht University
Afgesloten
2012
Zorgorganisatie, volume en kwaliteit van zorg; op weg naar een multidimensioneel beoordelingskader
Achtergrond
Er is een relatie tussen behandelvolume en zorguitkomsten. Een groter volume leidt in de regel tot betere (medisch technische) uitkomsten. Dit heeft geleid tot diverse organisatieveranderingen bij (fusies, samenwerking e.d.). Onduidelijk is echter hoe de relatie tussen volume en kwaliteit verloopt en op welke manier kwaliteit wordt vastgesteld.
Onderzoeksvragen
Welke beoordelingskaders worden er in NL gebruikt voor het vorm geven van het volumebeleid, welke elementen domineren en ontbreken daarin en hoe kan kwaliteitsverbetering door volumecriteria versterkt worden?
Methoden
Literatuurstudie, interviews, case studies
Resultaat
Een overzicht van de bestaande beoordelingskaders en eventuele lacunes daarin.
Dit project wordt gesubsidieerd door
ZonMw
Projectpartners
iBMG
IQ healthcare