Publicatie
Publicatie datum
Altijd dezelfde huisarts?: een onderzoek naar wens en waardering van patiënten.
Jabaaij, L., Schers, H., Essen, T. van, Goudswaard, L., Schellevis, F. Altijd dezelfde huisarts?: een onderzoek naar wens en waardering van patiënten. Huisarts en Wetenschap: 2006, 49(13), p. 655-659.
Lees online
Achtergrond: Door veranderingen in de organisatie van de huisartsenzorg is het niet langer vanzelfsprekend dat een patiënt altijd dezelfde huisarts te spreken krijgt. Wat vinden patiënten hiervan? Hoe ziet de dagelijkse praktijk eruit? En levert dit tevreden patiënten op? Methoden: We gebruikten gegevens van huisartsenpraktijken die in 2001 deelnamen aan de Tweede Nationale Studie naar ziekten en verrichtingen in de huisartsenpraktijk (NS2). Ruim 9300 patiënten ouder dan 18 jaar beantwoordden vragen over het belang dat zij eraan hechten steeds dezelfde huisarts te zien, en over de mate waarin dit ook werkelijk gebeurt. Ruim 2700 patiënten gaven na afloop van een consult het feitelijke optreden van de huisarts een cijfer. Resultaten: Ruim tweederde van alle patiënten krijgt bij elk bezoek dezelfde huisarts te spreken. Driekwart van de patiënten vindt dat belangrijk. Vrouwen, gepensioneerden, patiënten die alleen of in een tweepersoonshuishouden wonen en patiënten met veel vertrouwen in de huisarts vinden het belangrijker dan anderen. En dat geldt ook voor patiënten met een matige of slechte gezondheid, chronische aandoeningen, een laag psychisch welbevinden of acute klachten. Alle patiënten zijn zeer tevreden over het contact met de huisarts, of zij deze nu kennen of niet. Conclusie: Veruit de meeste patiënten vinden het belangrijk om altijd dezelfde huisarts te spreken. Voor hun tevredenheid over het bezoek lijkt dat overigens niet zo veel uit te maken.(aut. ref.)
Introduction: Because of changes in the organisation of general practices, patients are not sure of seeing the same person each time they contact the GP. But is this what they want? What is the everyday reality? And does this lead to satisfied patients? Methods: We used data from general practices participating in the Second Dutch National Survey on General Practice in 2001. About 9300 patients (> 18 years) completed questions on the importance of seeing the same GP during every contact. They also stated the extent to which this represented reality. After a contact with the GP about 2700 patients valued their satisfaction with the GP. Results: More than two-thirds of all patients see the same GP at every contact. Three-quarters of the patients think it is important to see the same GP at every visit. The following find it more important than do the rest: females, patients living alone or with one other person, old age pensioners, patients with ill health, patients with chronic ailments, patients with psychological prob-lems, patients with acute complaints, and patients who have a high level of trust in their GP. Patients are very satisfied with their GP. It does not matter whether they know each other very well or not. Conclusion: Most patients find it very important to have contact with the same GP at every visit. Whether this happens partially or not at all, all patients stated that they were very satisfied with the GP they last visited.(aut. ref.)
Gegevensverzameling