Publicatie

Publicatie datum

Benchmarkonderzoek 2000 verscherpt inzicht in prestaties en bedrijfsvoering thuiszorginstellingen: resultaten benchmarkonderzoek op sectorniveau: eindrapport.

Poerstamper, R.J.C., Kerkstra, A. Benchmarkonderzoek 2000 verscherpt inzicht in prestaties en bedrijfsvoering thuiszorginstellingen: resultaten benchmarkonderzoek op sectorniveau: eindrapport. Almere/Utrecht: PWC Consulting, NIVEL, 2002. 139 p.
Download de PDF
De cliënten van Nederlandse thuiszorg instellingen beoordelen de thuiszorg die zij krijgen als ruim voldoende tot goed, net zoals in 1997. Ze zijn het meest tevreden over de bejegening door de hulpverleners en het minst over de toegankelijkheid van de informatievoorziening door de instelling. Dit blijkt uit een schriftelijke enquête onder bijna 25.000 cliënten, die onderdeel is van een omvangrijk onderzoek van het Nivel en PricewaterhouseCoopers naar de doelmatigheid en de kwaliteit van de thuiszorg in Nederland.
Het onderzoek is verricht onder 112 van de 118 Nederlandse thuiszorginstellingen, met als doel het management van de instellingen aanknopingspunten te bieden voor de verbetering van de bedrijfsvoering, het versterken van de positie van de thuiszorg en het ontwikkelen van bouwstenen voor de tariefvaststelling. Opdrachtgevers waren de brancheorganisaties de Landelijke Vereniging voor Thuiszorg (LVT) en Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN) en het ministerie van VWS.
De resultaten in het rapport zijn niet herleidbaar tot de individuele instellingen. Wel heeft iedere deelnemende thuiszorginstelling de beschikking gekregen over de scores van de eigen instelling, om die te kunnen vergelijken met de gemiddelde scores van alle instellingen samen en met de scores van de best presterende instellingen (de zogenaamde spiegelinformatie).
Het onderzoek bestond uit een doelmatigheidsmeting een cliëntenraadpleging in de vorm van een schriftelijke enquête onder een steekproef van 25.000 cliënten van thuiszorginstellingen
een medewerkersraadpleging onder ruim 50.000 thuiszorgmedewerkers een onderzoek naar de maatschappelijke waardering voor thuiszorginstellingen onder belanghebbenden een enquête over de bedrijfsvoering.
Op grond van de onderzoeksresultaten zijn 13 best-practice instellingen aangewezen. Zij scoren het hoogst op zowel doelmatigheid, als op kwaliteit van zorg en kwaliteit van werk. Vier van hen behoorden in het benchmark onderzoek van 1997 ook al tot de best-practice instellingen.