Publicatie
Evaluatie van implementatie van VRIENDEN voor het leven.
Kösters, M., Chinapaw, M.J.M., Zwaanswijk, M., Koot, H., Stralen, M.M. van. Evaluatie van implementatie van VRIENDEN voor het leven. TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2012, 90(1), p. 17. Abstract. 10e Nederlands Congres Volksgezondheid 'Volksgezondheid 2.0', 11 en 12 april 2012, Amsterdam.
Download de PDF
Achtergrond en doelstelling. ‘VRIENDEN voor het Leven’ is een geïndiceerd preventief programma tegen angst en depressie bij basisscholieren. Binnen het onderzoek naar ‘VRIENDEN voor het Leven’ wordt zowel een effect- als een procesevaluatie uitgevoerd. Onderdeel van de procesevaluatie is het beoordelen of het programma is geïmplementeerd volgens protocol. Informatie over de kwaliteit van implementatie geeft inzicht in waarom een interventie wel of niet effectief blijkt te zijn. Deze presentatie bespreekt de methode en uitkomst van deze procesevaluatie. Methode. In het onderzoek starten ongeveer 35 VRIENDEN groepen op 22 Amsterdamse basisscholen. Eén groep bestaat uit 10 kinderen uit groep 6, 7 en 8 van één school en wordt begeleid door twee GGZ preventiewerkers. De kwaliteit van implementatie wordt in kaart gebracht middels observaties tijdens random gekozen bijeenkomsten. Aan de hand van een checklist worden de mate van het volgen van het protocol, trainer competentie en responsiviteit van kinderen op een 4-puntsschaal aangegeven. Resultaten. De resultaten van de eerste 7 geobserveerde groepen laten zien dat het programma grotendeels volgens protocol wordt uitgevoerd. Veranderingen in het protocol worden gedaan om praktische redenen en om het programma aantrekkelijker te maken voor de deelnemers. Tussen de trainers zijn enkele verschillen in competenties te zien. Responsiviteit van kinderen is hoog. De inter-beoordelaarbetrouwbaarheid van het instrument lijkt goed. Discussie en conclusie(s). De eerste resultaten laten zien dat de kwaliteit van implementatie van ‘VRIENDEN voor het Leven’ goed is. De mate van het volgen van het protocol is goed in kaart te brengen met het meetinstrument. Trainer competentie en responsiviteit van kinderen zijn moeilijker te beoordelen. De ervaringen met de checklist en mogelijke knel- en verbeterpunten worden interactief met het publiek bediscussieerd. (aut. ref.)