Publicatie
Publicatie datum
Exploring health insurance literacy in the Netherlands: citizens’ skills and needs in choosing a health insurance policy.
Holst, L. Exploring health insurance literacy in the Netherlands: citizens’ skills and needs in choosing a health insurance policy. Utrecht: Nivel, 2025. 161 p.
Download de PDF
Het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel functioneert onder de aanname dat alle burgers in staat zijn om weloverwogen beslissingen te nemen met betrekking tot hun zorgverzekeringspolis. Er zijn echter aanwijzingen die suggereren dat dit in de praktijk niet het geval is. Desondanks heeft de rol van burgers in het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel relatief weinig aandacht gekregen in onderzoek. Het doel van dit proefschrift was om inzicht te krijgen in hoe burgers in Nederland een zorgverzekeringspolis kiezen, welke belemmeringen ze tegenkomen tijdens deze keuze en wat hun specifieke behoeften en voorkeuren zijn met betrekking tot informatie en ondersteuning.
Een centraal concept in dit proefschrift betreft 'zorgverzekeringsvaardigheden', oftewel Health Insurance Literacy (HIL). Zorgverzekeringsvaardigheden kunnen worden gedefinieerd als: 'de mate waarin verzekerden geïnformeerde keuzes en gebruiksbeslissingen kunnen nemen met betrekking tot zorgverzekeringen'. Om inzicht te krijgen in de zorgverzekeringsvaardigheden van burgers in Nederland, hebben we de Health Insurance Literacy Measure (HILM) die ontwikkeld is in de Verenigde Staten (VS) naar het Nederlands vertaald en aangepast aan de Nederlandse situatie. Dit resulteerde in de HILM-NL, een betrouwbaar instrument voor het meten van zorgverzekeringsvaardigheden onder burgers in Nederland.
Om het doel van dit proefschrift te realiseren, zijn verschillende onderzoeksvragen geformuleerd. De data in dit proefschrift zijn verzameld met behulp van vragenlijsten en semigestructureerde interviews binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg.
Een centraal concept in dit proefschrift betreft 'zorgverzekeringsvaardigheden', oftewel Health Insurance Literacy (HIL). Zorgverzekeringsvaardigheden kunnen worden gedefinieerd als: 'de mate waarin verzekerden geïnformeerde keuzes en gebruiksbeslissingen kunnen nemen met betrekking tot zorgverzekeringen'. Om inzicht te krijgen in de zorgverzekeringsvaardigheden van burgers in Nederland, hebben we de Health Insurance Literacy Measure (HILM) die ontwikkeld is in de Verenigde Staten (VS) naar het Nederlands vertaald en aangepast aan de Nederlandse situatie. Dit resulteerde in de HILM-NL, een betrouwbaar instrument voor het meten van zorgverzekeringsvaardigheden onder burgers in Nederland.
Om het doel van dit proefschrift te realiseren, zijn verschillende onderzoeksvragen geformuleerd. De data in dit proefschrift zijn verzameld met behulp van vragenlijsten en semigestructureerde interviews binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg.
The Dutch health insurance system functions under the assumption that all citizens are able to make well-informed decisions with regard to their health insurance policy. However, there are several indications suggesting that this is not the case in practice. Nevertheless, the role of citizens in the health insurance system has received relatively little attention in research. Therefore, the objective of this thesis was to gain insight into how citizens in the Netherlands choose a health insurance policy, what barriers they face during the selection process of a health insurance policy, and what their specific needs and preferences are regarding information and support.
A central concept in this thesis is health insurance literacy (HIL). HIL can be defined as: 'the extent to which insured can make informed purchase and use decisions regarding health insurances'. In order to get insight into the level of HIL of citizens in the Netherlands, we translated the Health Insurance Literacy Measure (HILM) that was developed in the US into Dutch and adapt it to the Dutch situation. This resulted in the HILM-NL, a reliable instrument for measuring HIL among citizens in the Netherlands.
To achieve our objective, several research questions were addressed. The data presented in this thesis were gathered using questionnaires and semi-structured interviews with members of the Nivel Dutch Health Care Consumer Panel (DHCCP).
A central concept in this thesis is health insurance literacy (HIL). HIL can be defined as: 'the extent to which insured can make informed purchase and use decisions regarding health insurances'. In order to get insight into the level of HIL of citizens in the Netherlands, we translated the Health Insurance Literacy Measure (HILM) that was developed in the US into Dutch and adapt it to the Dutch situation. This resulted in the HILM-NL, a reliable instrument for measuring HIL among citizens in the Netherlands.
To achieve our objective, several research questions were addressed. The data presented in this thesis were gathered using questionnaires and semi-structured interviews with members of the Nivel Dutch Health Care Consumer Panel (DHCCP).
Gegevensverzameling