Publicatie
Publicatie datum
Keuze-informatie over patiëntenervaringen: aanbevelingen en dilemma’s.
Damman, O.C., Hendriks, M., Delnoij, D.M.J. Keuze-informatie over patiëntenervaringen: aanbevelingen en dilemma’s. TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2010, 88(7), p. 396-405.
Download de PDF
Er is in Nederland steeds meer informatie beschikbaar over de ervaringen van patiënten met de zorg (middels metingen met de CQ-index). We hebben in vijf deelstudies onderzocht hoe deze gegevens het beste bewerkt en gepresenteerd kunnen worden als keuze-informatie. Die studies leverden aanbevelingen op voor verschillende partijen die werken met de CQ-index en keuze-informatie in de zorg. De aanbevelingen zijn grofweg op te delen in twee categorieën: (1) aanbevelingen voor het corrigeren voor antwoordtendenties om eerlijke vergelijkingen tussen zorgaanbieders mogelijk te maken; en (2) aanbevelingen voor presentatiewijzen om de informatie weer te geven op internet. Ook worden in dit artikel enkele dilemma’s geschetst die voor het beleid, de praktijk en het onderzoek van belang zijn. Om keuze-informatie verder te optimaliseren, is het belangrijk dat de verschillende achterliggende doelen benoemd worden. (aut. ref.)
In the Netherlands, information about patients’ experiences with healthcare is increasingly available (based on measurements using the CQ-index). In five studies, we examined how these data can be best adjusted and presented on the Internet to function as public comparative information for consumer choice. These studies resulted in recommendations important to different stakeholders working with the CQ-index and public comparative healthcare information. The recommendations can be divided into two categories: (1) recommendations concerning adjustment for response tendencies to ensure fair provider comparisons; and (2) recommendations concerning presentation formats to display the information on the Internet. In addition, several dilemmas are outlined in this article, which are relevant for policy, practice, and research. To further optimize public comparative information, the different aims behind it need to be addressed.(aut. ref.)