Junior onderzoeker Zorgstelsel en Sturing
Publicatie
Meeste zorggebruikers vinden de huisartsenpraktijk toegankelijk
Beerman, B., Meijer, M., Brabers, A.E.M., & Jong, J.D. de. Meeste zorggebruikers vinden de huisartsenpraktijk toegankelijk. Utrecht: Nivel, 2025.
Download de PDF
De meeste zorggebruikers vinden de huisartsenpraktijk voldoende toegankelijk. De meerderheid heeft meestal of altijd voldoende tijd om alles te bespreken met de huisarts en kan binnen één of twee dagen terecht voor een afspraak. Dit past bij de Treeknorm, een standaard voor wachttijden vastgesteld door zorgaanbieders en zorgverzekeraars, om in 80% van de situaties binnen twee dagen terecht te kunnen. Wel wijzen verschillende resultaten van dit onderzoek erop dat de toegankelijkheid niet door iedereen hetzelfde wordt ervaren, wat mogelijk tot problemen kan leiden in de toekomst. Zo zien we dat ongeveer drie op de tien aangeeft niet binnen twee dagen terecht te kunnen en zeggen zorggebruikers van 65 jaar en ouder vaker snel terecht te kunnen dan jongere zorggebruikers. Mogelijk speelt hierbij een rol dat de zorgvraag van de mensen die 65 jaar en ouder zijn urgenter is. Zij hebben vaker last van een stapeling van chronische aandoeningen wat kan zorgen voor een kwetsbaardere situatie waarbij snel contact met de huisarts van belang is.
De telefonische bereikbaarheid wordt door een deel van de zorggebruikers als een probleem ervaren, in mindere mate door de groep zorggebruikers van 65 jaar en ouder. Mogelijke verklaringen voor ervaren problemen met de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk kunnen de personeelstekorten binnen de praktijk zijn en het feit dat de praktijk vooral bereikbaar is op tijden dat veel mensen werken. Dit laatste kwam naar voren uit eerder kwalitatief onderzoek onder burgers. Er zijn wel in de afgelopen jaren steeds meer andere manieren voor contact met de huisarts ontstaan zoals een patiëntenportaal, app, e-mail, videoconsulten en chatten. Deze digitale mogelijkheden kunnen de toegankelijkheid van de huisarts verbeteren. Het effect hiervan moet in verder onderzoek bekeken worden, aangezien eerder onderzoek laat zien dat digitale mogelijkheden niet voor iedereen even geschikt zijn. Met de Visie Eerstelijnszorg probeert het ministerie van VWS samen met verschillende andere partijen de organisatie van de eerstelijnszorg te versterken en daarmee de toegankelijkheid van onder andere de huisartsenzorg te waarborgen. Het blijft daarom belangrijk om deze toegankelijkheid te blijven monitoren.
De telefonische bereikbaarheid wordt door een deel van de zorggebruikers als een probleem ervaren, in mindere mate door de groep zorggebruikers van 65 jaar en ouder. Mogelijke verklaringen voor ervaren problemen met de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk kunnen de personeelstekorten binnen de praktijk zijn en het feit dat de praktijk vooral bereikbaar is op tijden dat veel mensen werken. Dit laatste kwam naar voren uit eerder kwalitatief onderzoek onder burgers. Er zijn wel in de afgelopen jaren steeds meer andere manieren voor contact met de huisarts ontstaan zoals een patiëntenportaal, app, e-mail, videoconsulten en chatten. Deze digitale mogelijkheden kunnen de toegankelijkheid van de huisarts verbeteren. Het effect hiervan moet in verder onderzoek bekeken worden, aangezien eerder onderzoek laat zien dat digitale mogelijkheden niet voor iedereen even geschikt zijn. Met de Visie Eerstelijnszorg probeert het ministerie van VWS samen met verschillende andere partijen de organisatie van de eerstelijnszorg te versterken en daarmee de toegankelijkheid van onder andere de huisartsenzorg te waarborgen. Het blijft daarom belangrijk om deze toegankelijkheid te blijven monitoren.
Gegevensverzameling