Publicatie

Publicatie datum

Ontwikkeling indicatoren Patiëntervaring Farmaceutische Zorg: eindrapportage.

Linschoten, C.P. van, Moorer, P., Vervloet, M., Dijk, L. van. Ontwikkeling indicatoren Patiëntervaring Farmaceutische Zorg: eindrapportage. Utrecht/Groningen: NIVEL, ARGO Rijkuniversiteit Groningen BV, 2011. 71 p.
Download de PDF
Sinds 1 januari 2006 is de nieuwe Zorgverzekeringswet in werking getreden. Zorgaanbieders worden gestimuleerd tot betere prestaties: tot het leveren van goede en doelmatige zorg die aansluit bij de wensen van de patiënt/consument. Ook zorgverzekeraars hebben een grotere verantwoordelijkheid om de wensen van de consument en de mogelijkheden van de aanbieders op elkaar af te stemmen. De overheid houdt toezicht op de prestaties van het gezondheidszorgsysteem (onder andere door middel van prestatie-indicatoren) en blijft verantwoordelijk voor de toegankelijkheid tot kwalitatief goede zorg en voor de betaalbaarheid.

In dit rapport staat de farmaceutische zorg centraal. Ook op dat terrein worden in kader van het toezicht op de prestaties van het gezondheidszorgsysteem prestatie-indicatoren ontwikkeld. Deze ontwikkeling vindt plaats vanuit het programma Zichtbare Zorg (ZiZo). Dit programma is in 2007 in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is opgericht door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Zichtbare Zorg ondersteunt zorgsectoren bij het vergelijkbaar maken van hun zorgkwaliteit. Eind 2006 is voor het eerst een set prestatie-indicatoren voor apotheken samengesteld. Deze indicatoren zijn opgesteld door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in samenwerking met het Wetenschappelijk Instituut Nederlandse Apothekers (WINAp) en SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy. De set is bedoeld om apothekers te stimuleren en te ondersteunen bij het verbeteren van de farmaceutische patiëntenzorg (IGZ, 2007). Deze indicatoren zijn in 2009 voor het eerst op landelijke schaal afgenomen. Inmiddels wordt de set onder auspiciën van Zichtbare Zorg herzien. Naast het ontwikkelen van dergelijke prestatie-indicatoren komt er ook steeds meer aandacht voor het meten van kwaliteit vanuit het perspectief van de cliënt. Hoe ervaren zij de zorg die ze krijgen? Wat vinden zij belangrijk? Dit perspectief is het startpunt van onderhavig onderzoek.