Publicatie
Publicatie datum
Patiëntervaringen in de radiotherapie: op weg naar een nieuw meetinstrument.
Nijman, J.L., Sixma, H., Snyers, A. Patiëntervaringen in de radiotherapie: op weg naar een nieuw meetinstrument. Nederlands Tijdschrift voor Radiotherapie en Oncologie, p. 195-201.
Lees online
In het huidige vraaggestuurde zorgstelsel in Nederland wordt de rol van de patiënt van steeds groter belang. Om te komen tot meer op de (individuele) patiënt gerichte zorg is inzicht nodig in wat patiënten wensen en daadwerkelijk ervaren. Transparantie in de prestaties van zorginstellingen is daarvoor noodzakelijk. Een manier om dit in kaart te brengen, is met behulp van een meetinstrument dat de kwaliteit van zorg vanuit het gezichtspunt van de patiënt zelf weergeeft.
De resultaten van een inventarisatie van beschikbare meetinstrumenten laat zien dat veel Nederlandse radiotherapeutische centra het initiatief nemen om patiëntervaringen te meten. Deze beperken zich echter vooral tot tevredenheidsonderzoek. Ook in de internationale literatuur is veel aandacht voor de kwaliteit van de oncologische zorg in algemene zin, maar specifieke meetinstrumenten voor de zorg rondom radiotherapie ontbreken evenzeer.
Geconcludeerd kan worden dat er ruimte en behoefte is voor de introductie van een gestandaardiseerd meetinstrument voor de radiotherapeutische zorg. Een ‘Consumer Quality Index’ (CQI)-vragenlijst meet concrete ervaringen met de zorg en biedt mede daardoor mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering, kwaliteitsborging en vergelijking van prestaties tussen de verschillende radiotherapeutische centra. Een CQI Radiotherapie wordt op dit moment ontwikkeld.
De resultaten van een inventarisatie van beschikbare meetinstrumenten laat zien dat veel Nederlandse radiotherapeutische centra het initiatief nemen om patiëntervaringen te meten. Deze beperken zich echter vooral tot tevredenheidsonderzoek. Ook in de internationale literatuur is veel aandacht voor de kwaliteit van de oncologische zorg in algemene zin, maar specifieke meetinstrumenten voor de zorg rondom radiotherapie ontbreken evenzeer.
Geconcludeerd kan worden dat er ruimte en behoefte is voor de introductie van een gestandaardiseerd meetinstrument voor de radiotherapeutische zorg. Een ‘Consumer Quality Index’ (CQI)-vragenlijst meet concrete ervaringen met de zorg en biedt mede daardoor mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering, kwaliteitsborging en vergelijking van prestaties tussen de verschillende radiotherapeutische centra. Een CQI Radiotherapie wordt op dit moment ontwikkeld.
In the current healthcare system of the Netherlands the role of the patient becomes more prominent. To
achieve more patient-centred care, more insight is needed in what patients actually desire and experience. Therefore, transparency in the performance of healthcare providers is needed. A way to explore this, is by using an instrument that measures the quality of care from the patient’s perspective.
The results of this searching of available instruments indicates that many Dutch radiotherapy centres
attempt to measure patient experiences. However, most of them restrict to patient satisfaction research.
From the international literature it appears that there is more attention for assessing the quality of oncology care from the patient’s perspective rather than radiotherapy.
In conclusion, there is a need for a standardized instrument for radiation care. A Consumer Quality Index (CQI) questionnaire measures real experiences resulting in opportunities for quality improvement, quality assurance and mutual comparison of performances of radiotherapy centres. A CQI Radiotherapy is now in development.
achieve more patient-centred care, more insight is needed in what patients actually desire and experience. Therefore, transparency in the performance of healthcare providers is needed. A way to explore this, is by using an instrument that measures the quality of care from the patient’s perspective.
The results of this searching of available instruments indicates that many Dutch radiotherapy centres
attempt to measure patient experiences. However, most of them restrict to patient satisfaction research.
From the international literature it appears that there is more attention for assessing the quality of oncology care from the patient’s perspective rather than radiotherapy.
In conclusion, there is a need for a standardized instrument for radiation care. A Consumer Quality Index (CQI) questionnaire measures real experiences resulting in opportunities for quality improvement, quality assurance and mutual comparison of performances of radiotherapy centres. A CQI Radiotherapy is now in development.