Programmaleider Verpleging, Verzorging en Ouderenzorg
Publicatie
Publicatie datum
Richtlijngebruik door begeleiders: een kant-en-klaar recept?
Bekkema, N., Veer, A.J.E. de, Francke, A.L. Richtlijngebruik door begeleiders: een kant-en-klaar recept? NTZ: Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen: 2011, 37(3), p. 133-145.
Download de PDF
De gemiddelde organisatie voor gehandicaptenzorg heeft 77 richtlijnen en protocollen voor hun begeleiders. Dit artikel beschrijft wat voor soort richtlijnen en protocollen dit zijn en hoe en met welk doel ze worden ingezet. De resultaten zijn gebaseerd op een schriftelijke, voorgestructureerde vragenlijst, ingevuld door 129 kwaliteits- en beleidsmedewerkers uit 118 organisaties (respons 74%). Richtlijnen over medicatie(verstrekking), (het melden van) incidenten en het ondersteuningsplan zijn het belangrijkst in de organisaties. Richtlijnen en protocollen verschillen in de mate waarin begeleiders zich er strikt aan moeten houden. Richtlijnen en protocollen zijn bedoeld voor kwaliteitsverbetering, maar ook om taken te verduidelijken en begeleiders houvast te bieden bij hun werk. Opvallend is dan ook dat begeleiders lang niet altijd betrokken worden bij het opstellen van een richtlijn of protocol. Het artikel eindigt met een aantal hoofdingrediënten voor (verantwoord) richtlijngebruik, waaronder de ontwikkeling van een landelijke richtlijn-databank. (aut.ref.)
The average organization for people with disabilities has 77 staff guidelines and protocols. This article describes these guidelines and protocols and how and for what purpose they are used. The results are based on a written and structured questionnaire, completed by 129 policy staff members and quality managers from 118 organizations (74% response rate). Guidelines on medication (provision), (reporting) incidents and the individual support plan are most important. Guidelines and protocols differ in the extent to which staff should strictly adhere to them. Guidelines and protocols are developed for quality improvement purposes, but also to clarify responsibilities and to provide guidance to staff in their work. Notably, staff is not always involved in the development of a guideline or protocol. The article ends with a number of key ingredients for responsible use of guidelines, including the development of a national guideline database. (aut.ref)