Publicatie

Publicatie datum

Veranderingen in de kwaliteit van arts-patiënt communicatie tussen 1982 en 2001.

Butalid, L., Verhaak, P.F.M., Bensing, J.M. Veranderingen in de kwaliteit van arts-patiënt communicatie tussen 1982 en 2001.: , 2012. 25 p. Abstract. In: NHG-Abstractenboek. NHG-Wetenschapsdag 2012 'Multimorbiditeit' 8 juni 2012, Maastricht.

ABSTRACT

Inleiding
In de afgelopen decennia is de nadruk op standaarden beleid en evidence-based werken in de huisartsenzorg sterk toegenomen. Dit heeft mogelijk ook gevolgen voor de manier waarop huisartsen. met hun patiënten communiceren. In een eerdere studie werd gevonden dat huisartsen in de loop van de jaren zakelijker zijn gaan communiceren met hun patiënten, door meer informatie te geven en minder compassie te tonen.

Onderzoeksvraag
In deze studie hebben we gekeken of de introductie van standaarden en de toegenomen zakelijkheid invloed heeft op de manier waarop de kwaliteit van arts-patiënt communicatie wordt beoordeeld door huisartsen en patiënten. Methode: Huisartsen (12) en patiënten (108) hebben video-opnamen van consulten uit twee tijdsperioden (1982-1984 en 2000-2001) bekeken en beoordeeld. Uit bestaand videomateriaal selecteerden wij hiervoor de hypertensieconsulten (81 in 1982-1984: 108 in 2000-2001). De arts- en patiëntobservatoren beoordeelden de consulten op een schaal van 1 tot 10 op drie kwaliteitsoordelen: medisch technische kwaliteit, psychosociale kwaliteit en de kwaliteit van de arts-patiënt relatie. Met multilevelanalyse hebben we deze beoordelingen tussen beide perioden met elkaar vergeleken.

Resultaat
We vonden een significante verbetering in alle kwaliteitsoordelen tussen de twee tijdsperioden. Het oordeel van huisartsen en patiënten verschilden onderling niet significant. Wel vonden we dat de variatie in oordelen kleiner was bij huisartsen die consulten van 2000-2001 bekeken. In deze groep was er dus meer overeenstemming in de kwaliteitsoordelen.

Beschouwing
Hypertensieconsutlen uit 2000-2001 kregen zowel van artsen als van patiënten hogere beoordelingen dan consulten uit 1982-1984. Ondanks de toegenomen zakelijke manier van communiceren worden recentere consulten positiever beoordeeld.