Hoofd onderzoeksafdeling Gezondheidszorg vanuit het Perspectief van Patiënten, Cliënten en Burgers; hoogleraar 'Gezondheidsvaardigheden en patiëntparticipatie', CAPHRI, Maastricht University
Publicatie
Verschillende dataverzamelingsmethoden in CQI onderzoek: een overzicht van de respons en representativiteit van respondenten.
Zuidgeest, M., Boer, D. de, Hendriks, M., Rademakers, J. Verschillende dataverzamelingsmethoden in CQI onderzoek: een overzicht van de respons en representativiteit van respondenten. TSG: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen: 2008, 86(8), p. 455-462.
Download de PDF
Inleiding: In dit artikel wordt uiteengezet welke dataverzamelingsmethoden er tot nu toe gebruikt zijn bij CQ-index (CQI) onderzoek en wat de respons en representativiteit van respondenten waren. Methode: Uit verschenen CQI publicaties werd de volgende informatie gehaald: gebruikte dataverzamelingsmethode(n), aantal verstuurde herinneringen, het aantal vragen van de gebruikte CQ-index, respons, representativiteit van respondenten voor leeftijd en geslacht. Met correlaties is bekeken waar de respons mee samenhing. Resultaten: Bijna driekwart (22) van de CQI metingen vond schriftelijk plaats. Bij uitzondering werd mondeling (2), via internet (1) of via een combinatie van internet en schriftelijke vragenlijsten (3) gegevens verzameld. De respons was het hoogst bij een mondelinge dataverzameling en het laagst bij dataverzameling via internet. De respons was niet gerelateerd aan de leeftijd van respondenten of het aantal vragen in de vragenlijst. Mannen vulden over het algemeen eerder een internetvragenlijst in dan vrouwen en mannen waren doorgaans ondervertegenwoordigd bij schriftelijke dataverzamelingen. Conclusie: Tot nu toe worden bij CQI onderzoek de gegevens voornamelijk schriftelijk verzameld. De respons varieert zowel binnen als tussen dataverzamelingsmethoden en een combinatie van methoden kan de respons verhogen. De keuze van een dataverzamelingsmethode heeft invloed op de demografische samenstelling van de groep respondenten.(aut. ref.)
Introduction: This article describes different methods of data collection using consumer quality index (CQI) surveys. The response and representativeness of respondents are also examined. Method: From publications of CQI measurements, the following aspects were reported: data collection method(s), number of reminders, number of questions in the survey, response, comparison of respondents and the sample for age and gender. Using correlational analyses we also studied how the response was related to various other features of CQI measurements. Results: For the majority of CQI surveys, questionnaires were distributed by mail (22). Occasionally, data were collected by interviews (2), the Internet (1) or a combination of internet and mail data collection (3). The response was the highest with interviews and the lowest for the Internet. The response did not correlate with the number of questions in the questionnaire. Men were more likely to respond to an Internet questionnaire compared to women and men were generally underrepresented in data collections through mail. Conclusion: CQI questionnaires were mainly distributed by mail. The response varied within and between methods of data collection. A combination of methods may improve the response. The methods of data collection affects the demographic composition of the group respondents.(aut.ref.)