Publicatie
Publicatie datum
Werklastvermindering en tevreden patiënten: grootschalige dienstenstructuur voor huisartsen.
Bakker, D.H. de, Grielen, S.J., Prins, B. Werklastvermindering en tevreden patiënten: grootschalige dienstenstructuur voor huisartsen. Medisch Contact: 1999, 54(39), p. 1328-1331.
In Rotterdam is men begin 1998 overgegaan op een grootschaliger dienstenstructuur van huisartsenzorg door de invoering van centrale huisartsenposten. Het aantal nachtdiensten per huisarts is hierdoor gedaald van gemiddeld 46 naar 7 per jaar. Als de huisartsenpost ook de avond- en weekenddienst regelt, daalt het totaal aantal diensten van ongeveer 108 naar 33. De diensten zijn wel drukker geworden. Ook de ervaren werkbelasting is sterk verminderd. Het oordeel van de patiënt over de kwaliteit van de dienstverlening is gelijk gebleven. De grote meerderheid vindt de centrale huisartsenpost een verbetering. Het aantal contacten van patiënten met de huisartsenpost is toegenomen, maar deze toename heeft niet geleid tot een afname van het aantal contacten op de spoedeisende hulp van de ziekenhuizen. De centrale huisartsenpost lijkt een goede oplossing voor de hoge werkbelasting onder huisartsen. (aut.ref.)