![Nivel-strandhuisjes-banner-220px Nivel-strandhuisjes-banner-220px](/sites/default/files/styles/banner_image_mobile_320_x_150_/public/banner-images/2023-05/Nivel-strandhuisjes-banner-220px.jpg?itok=jmmipPwc)
Stichting Het Nivel - Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg – is een onafhankelijk onderzoeksinstituut zonder winstoogmerk. Het Nivel wordt bestuurd door de Raad van Bestuur. De Raad van Toezicht houdt hier toezicht op.
Stichting Het Nivel - Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg – is een onafhankelijk onderzoeksinstituut zonder winstoogmerk. Het Nivel wordt bestuurd door de Raad van Bestuur. De Raad van Toezicht houdt hier toezicht op.
Zo’n 110 wetenschappers onderzoeken bij het Nivel allerlei aspecten van de Nederlandse gezondheidszorg. Daarnaast werken er ongeveer 60 professionals in onderzoeksgerelateerde functies en in functies gericht op bedrijfsvoering.
Toelichting bij de onderdelen
De Raad van Toezicht van het Nivel bestaat uit vijf leden, die gezamenlijk toezicht houden op het bestuur door de Raad van Bestuur:
Wet normering topinkomens (WNT)
Overeenkomstig de Wet normering topinkomens (WNT) publiceert het Nivel over de bezoldiging van zijn topfunctionarissen. Dit ziet u terug in het Nivel-overzicht met topinkomens 2023-2022. Conform wetgeving dient de publicatie 7 jaar terug te gaan. De bezoldiging over de periode 2021 t/m 2016 ziet u terug in het Nivel-overzicht met topinkomens 2021-2016.
De Raad van Bestuur bestuurt de stichting 'het Nivel' en bestaat uit de voorzitter van de Raad van Bestuur en een lid van de Raad van Bestuur. De Raad van Toezicht houdt toezicht op het bestuur.
![]() |
Prof. dr. C. (Cordula) Wagner Voorzitter Raad van Bestuur |
![]() |
Dr. ir. P. (Petra) Baarendse Lid Raad van Bestuur |
Naast de Raad van Bestuur maken de hoofden van de drie onderzoeksafdelingen deel uit van het Managementteam.
![]() |
Prof. dr. J.J.D.J.M. (Jany) Rademakers Hoofd onderzoeksafdeling Gezondheidszorg vanuit het Perspectief van Patiënten, Cliënten en Burgers |
![]() |
Prof. dr. G.J. (Jeroen) Hasselaar Hoofd onderzoeksafdeling Eerstelijnszorg |
![]() |
Prof. dr. J.D. (Judith) de Jong Hoofd onderzoeksafdeling Organisatie en Sturing in de Zorg |
Binnen de drie onderzoeksafdelingen lopen diverse onderzoeksprogramma's. Elk programma wordt geleid door een programmaleider of een hoofdonderzoeker. Deze stuurt een eigen onderzoeksteam aan. De programmaleiders, onderzoeksafdelingshoofden en leden van de Raad van Bestuur vormen de Staf van het Nivel.
Bij het Nivel zijn vele professionals aan het werk om het onderzoek van het Nivel mogelijk te maken, om onderzoekers te voorzien van (data-)informatie over ziekte en zorg en om (de resultaten van) onderzoek uit te dragen. Zij werken in verschillende teams en hebben verschillende rollen.
De medewerkers van het Cluster Panel- en Survey-onderzoek zetten (vragenlijst)onderzoek uit bij onze panels en zorgen ervoor dat de data die hieruit voorkomen veilig, up-to-date en betrouwbaar zijn, klaar voor gebruik in onderzoek. Ook ‘beheren’ zij de panels; ze onderhouden de contacten met deelnemende panelleden en werven nieuwe leden.
Routine zorgdata - kort voor ‘routinematig vastgelegde zorgdata’ - worden gegenereerd uit de vele zorggegevens die eerstelijnszorgverleners (aangesloten bij onze registratiesystemen) routinematig registreren in hun elektronische zorgdossiers. De data vormen een belangrijke bron van onderzoek; ze bevatten waardevolle informatie over zorggebruik, zorgbehoefte en uitkomsten of kwaliteit van zorg.
Het Kenniscentrum bestaat uit een hoofd Kenniscentrum, twee wetenschapsmarketeers, een webmaster en een administratief medewerker. Het team geeft invulling aan de ambitie van het Nivel om gezien te worden als een toonaangevend onderzoeksinstituut van de gezondheidszorg, met een mix van drie activiteiten: kenniscommunicatie, corporate communicatie en de inzet op interactie met het brede veld van gezondheidszorg(onderzoek):
Onder Bedrijfsvoering vallen verschillende teams die ervoor zorgdragen dat het Nivel als organisatie goed draait: Financiële zaken en Control, Projectbeheer, Personeelszaken, ICT, Facilitaire Zaken, Salarisadministratie en de Secretariaten.