Aansluiting tussen de master en post-master opleidingen Gezondheidszorgpsycholoog en Orthopedagoog-Generalist.
Duur: okt 2024 - mrt 2025
Achtergrond
De beroepen GZ-psycholoog en Orthopedagoog-Generalist zijn de enige artikel 3 BIG-beroepen waarvoor geen master, bachelor of MBO-diploma nodig is, maar een post-master diploma. De masteropleidingen psychologie en pedagogiek zijn momenteel losgekoppeld van de post-masters tot GZ-psycholoog en OG. Na hun universitaire master gaan psychologen en pedagogen werken in een zorginstelling en stromen eventueel door naar de post-master opleiding. Vertegenwoordigers van de opleiding tot GZ-psycholoog adviseren om de master psychologie en de post-master GZ-psycholoog directer te verbinden of te integreren. Dit zou de aansluiting tussen vraag en aanbod in de zorg verbeteren, de kwaliteit als kwantiteit van de uitstroom verhogen, het studierendement en curriculumdiepgang bevorderen, en de opleiding breder en minder afhankelijk van specifieke werkgevers maken. De opleidingen zouden zo onder toezicht van het ministerie van OCW komen.
Doel
Dit project heeft als doel in kaart te brengen wat de gevolgen, en voor- en nadelen zijn van het in meer of mindere mate op elkaar laten aansluiten van de master opleidingen psychologie en pedagogiek op de post-master opleidingen GZ-psycholoog en OG, beschreven vanuit het perspectief van het gehele stelsel.
De vraagstelling die in dit onderzoek centraal staat is:
Wat zijn de gevolgen, en voor- en nadelen van het in meer of mindere mate op elkaar laten aansluiten van de master opleidingen psychologie en pedagogiek op de post-master opleidingen GZ-psycholoog en OG, vanuit het perspectief van het gehele stelsel?
Meer specifiek wordt onderzocht wat de gevolgen en consequenties zijn voor wat betreft:
- het juridisch kader
- kwaliteitsborging en toezicht
- financiering, verdeling van de kosten en administratieve lasten
- uitvoerbaarheid
- risico’s op de korte en lange termijn en beheersmaatregelen
- draagvlak en beheersmaatregelen
Methode
Met behulp van documentanalyse, doorberekeningen en interviews worden de volgende 4 scenario’s in kaart gebracht:
- scenario 1: De huidige situatie blijft bestaan. Dat wil zeggen dat een 1-jarig masterprogramma (universitair diploma) wordt gevolgd, waarna men na het opdoen van praktijkervaring doorstroomt naar een tweejarig post-master-programma (diploma afgegeven door een door VWS aangewezen instelling).
- scenario 2: Men volgt een tweejarig masterprogramma (universitair diploma), die wordt gevolgd door 1 jaar praktijkgericht onderwijs onder verantwoordelijkheid van de werkgevers/beroepsverenigingen, dat leidt tot een praktijkcertificaat.
- scenario 3: Eerst wordt een tweejarig masterprogramma (universitair diploma) doorlopen, gevolgd door een door dezelfde onderwijsinstelling (privaat) te begeleiden praktijkdeel.
- scenario 4: Volledige integratie van de master en post-master opleidingen, waardoor een driejarig masterprogramma (universitair diploma) ontstaat.
Resultaat
Dit onderzoek dient te ondersteunen bij het afwegen of een wijziging van de opleidingen wenselijk en doelmatig is. De resultaten van het onderzoek zullen worden gepubliceerd in een rapport.