Nieuws
Hoe hebben huisartsenpraktijken tijdens de coronapandemie administratieve lasten ervaren?
De veranderingen in de huisartsenpraktijk die de coronapandemie met zich meebracht – denk aan veranderingen in werkwijzen, in triage en in de inrichting van de praktijk – hebben veel huisartsenpraktijken ervaren als een vermeerdering van administratieve lasten. Praktijken vatten het begrip administratieve lasten hierbij breed op, zo blijkt uit de tweede enquête over e-health-gebruik in de huisartsenpraktijk, die het Nivel in juli en augustus heeft uitgevoerd.
Veruit de meestgenoemde voorbeelden van toegenomen administratieve lasten houden verband met het op afstand contact houden met patiënten. Dit betreft ook het (triage)werk van de doktersassistenten.
Fragment uit de factsheet ‘Hoe hebben huisartsenpraktijken de administratieve lasten ervaren tijdens de coronapandemie?’. Bekijk alle resultaten van het Nivel-onderzoek in de gehele factsheet.

Het onderzoek
De data zijn afkomstig uit een web-enquête die in juli-augustus 2020 is uitgevoerd en waaraan 294 huisartsenpraktijken hebben meegedaan. Deze enquête is het vervolg op een eerste enquête in maart 2020 onder maar liefst 1443 huisartsenpraktijken, die inzicht bood in de veranderingen die hadden plaatsgevonden in hun praktijk ten gevolge van corona.