Start
augustus 2016

Kwaliteit van zorg vanuit het perspectief van patiënten, jaarlijkse peilingen voor de Staat van Volksgezondheid en Zorg

Duur: aug 2016 - lopend

Achtergrond

Er zijn slechts weinig landelijk representatieve gegevens beschikbaar over de kwaliteit van zorg vanuit het perspectief van patiënten. Sinds 2016 houdt het Nivel, met financiering van het ministerie van VWS, daarom jaarlijks een peiling onder de burgers van Nederland over de vraag hoe tevreden zij zijn met de zorg.

Onderzoeksvraag

Wat is de mening van de algemene bevolking in Nederland over de kwaliteit van zorg, op basis van een standaard vragenset?

Methode

We leggen jaarlijks een vaste set vragen voor aan een steekproef uit het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg, representatief naar leeftijd en geslacht voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. We peilen we hoe tevreden zij zijn over zorgverlening door hen de eerste drie vragen voor te leggen; de vierde vraag heeft betrekking op tevredenheid over het vervullen van sociale rollen en activiteiten:

'Hoe tevreden bent u over ...'

  1. de bejegening van u door de huisarts?
  2. het traject van gezamenlijke besluitvorming over een behandeling?
  3. de toegankelijkheid van de zorg, in termen van kosten en wachttijden?
  4. uw vermogen tot het vervullen van sociale rollen en activiteiten?

Resultaat

Jaarlijkse publicaties met de resultaten van de peiling 'Kwaliteit van zorg vanuit het perspectief van patiënten'. Op de website van De Staat van Volksgezondheid en Zorg (Staat VenZ) zijn cijfers van het Nivel opgenomen met vele andere kerncijfers over zorg en gezondheid, die door verschillende partijen worden aangeleverd. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gebruikt deze kerncijfers ter ondersteuning van zijn beleid.

Bij Nivel-cijfers Tevredenheid van burgers over zorgverlening vindt u alle jaarlijkse peilingen vanaf 2016 bij elkaar, per categorie de geordend. 

Dit project wordt gesubsidieerd door
Ministerie van VWS
Projectpartners
RIVM