
Aanvragen gegevens ziekte en zorg
Hoeveel Nederlanders maken jaarlijks gebruik van de huisartsenspoedpost (voorheen ‘huisartsenpost’ (HAP))? Waarvoor komen ze en hoe urgent zijn deze klachten? Hoeveel geneesmiddelen worden er voorgeschreven? Dit en meer vindt u in dit onderdeel.
Bij een acuut gezondheidsprobleem waarmee iemand niet kan wachten tot de volgende werkdag, kan een patiënt 's avonds, 's nachts en in het weekend terecht bij de huisartsenspoedpost.
Huisartsenzorg buiten kantooruren valt in Nederland onder de verantwoordelijkheid van 52 huisartsendienstenstructuren (HDS’en). De fysieke locatie waar deze zorg wordt verleend is de huisartsenspoedpost; Nederland telt 107 huisartsenspoedposten. Een HDS kan één of meerdere huisartsenspoedposten omvatten.
De meest recente kerncijfers die zorg die de huisartsenspoedpost verleent, vindt u in het rapport Zorg via de huisartsenspoedpost - Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn: jaarcijfers 2024 en trendcijfers 2020-2024. Hierin worden de cijfers beeldend gepresenteerd in grafieken en tabellen, en voorzien van duiding. We presenteren de kernpunten uit dit jaarrapport hier online:
Mensen die gebruikmaakten van de huisartsenspoedpost |
|
|
![]() |
Triage: eerste contact met de huisartsenspoedpost |
|
|
![]() |
Voorafgaand aan een contact met de huisartsenspoedpost hebben patiënten telefonisch (of digitaal) contact met een triagist. Deze triagist beoordeelt de hulpvraag via een triageprotocol van de Nederlandse Triage Standaard (NTS). Op basis van de ingangsklacht en het toestandsbeeld bepaalt de triagist, ondersteund door het triageprotocol, de urgentie en vervolgactie. Er zijn zes urgentiecategorieën die toegekend kunnen worden:
Omvang van het zorggebruik via de huisartsenspoedpost |
|
|
|
Gezondheidsproblemen op de huisartsenspoedpost |
|
|
|
Geneesmiddelen die werden voorgeschreven op de huisartsenspoedpost |
|
|
|
Wilt u de kerncijfers van eerdere jaren bekijken? Open het uitklapmenu hieronder en kies een rapportage.
Alle gepresenteerde cijfers komen voort uit het analyseren van de gegevens die Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn verzamelt bij aangesloten huisartsendienstenstructuren. De gegevens vastgelegd in hun elektronische dossiers vormen de basis; ze bevatten informatie over patiëntkenmerken, gezondheidsproblemen, contacten, triage, behandelingen en en voorschrijvingen. Bij Methode vaststellen Nivel-cijfers zorgverlening huisartsenspoedposten vindt u informatie over onze werkwijze bij het vaststellen van de cijfers.
Ga naar:
De gegevens van Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn vormen een rijke bron van informatie. U kunt te allen tijde contact met ons opnemen voor vragen of meer informatie.
We kijken ernaar uit in contact met u te komen!